Wat zijn executieve functies en vaardigheden?
Met sterke executieve functies kan je kind beter plannen, organiseren, focussen en problemen oplossen. Het stelt ze in staat om zelfdiscipline, flexibiliteit en doorzettingsvermogen te ontwikkelen. En het beste is dat deze vaardigheden hun hele leven van onschatbare waarde zullen zijn.
Je gebruikt je executieve functies elke dag vaak zonder dat je je er bewust van bent. Het zijn de uitvoerende functies van je hersenen. Vergelijk het met voetballen: de executieve functie is als je beenspieren gebruikt, het voetballen is de vaardigheid.
Kinderen verschillen in hoe sterk ze zijn in de verschillende executieve functies. Het ene kind is goed in het plannen van zijn werk, terwijl het andere kind juist goed op zijn beurt kan wachten en daarmee een goede reactie-inhibitie laat zien. Gaandeweg hun leven krijgen ze niet steeds meer executieve functies, maar versterken ze de capaciteit en integratie van de aanwezige functies. Dit is een langdurig proces en gaat hand in hand met de ontwikkeling van de hersenen.
Wist je dat executieve vaardigheden net zo belangrijk zijn als intelligentie als het gaat om succes op school?
Wist je dat executieve vaardigheden net zo belangrijk zijn als intelligentie als het gaat om succes op school?

Doel van de training
Doel van de training
Het trainen van executieve functies helpt bij het oplossen van problemen, het maken van beslissingen en het plannen en organiseren van taken.
Tijdens deze training gaan we op verschillende manieren de executieve functies ontdekken en trainen zodat deze vaardigheden beter worden ontwikkeld.
We bekijken per kind welke functies ze lastig vinden en besteden hier dan ook meer aandacht aan. Een stukje maatwerk voor ieder kind binnen de groepstraining. Daarnaast leren ze ook van elkaar.
Kinderen met een goede ontwikkeling van executieve functies presteren vaak beter op school en op sociaal vlak. Dit komt omdat ze beter in staat zijn om hun aandacht te richten, taken te plannen en te voltooien en informatie te organiseren en te onthouden en hun emoties te reguleren.

Voor wie
Voor wie
De training executieve functies is voor alle kinderen vanaf groep 8 t/m 17 jaar. Ieder kind kan zich hierin verder ontwikkelen en groeien.
De training
De training
De training bestaat uit totaal 6 sessies van 2 uur met leuke en kindvriendelijke oefeningen met en zonder pony’s. Door middel van bewegen, tekenen en ervaren en doen werken we aan verschillende thema’s.
- Je eigen gedrag, handeling en gedachte op tijd stoppen
- Je niet laten afleiden
- Je emoties in bedwang houden
- Bedenken of je later met meer succes kunt reageren
Niet onmiddellijk met emoties reageren maar bedenken:
-
- wat je wil bereiken
- wat je daarvoor moet doen
- wat je wil vertellen
Stop even waar je mee bezig bent?
Kun je wachten als je nog niet aan de beurt bent?
Denk je na voor je iets doet?
Jezelf kalm houden wanneer je je boos maakt
• De tijd nemen om taken te voltooien
• Je emoties in bedwang houden
Word je snel rustig of boos?
Heb je je snelheid onder controle?
Aan welke kant staat jouw meter?
Weet je wat je kunt doen om weer rustig te worden?
Emotieregulatie heeft invloed op andere executieve functies, omdat sterke emoties de aandacht kunnen afleiden, het werkgeheugen kunnen belasten en het vermogen tot flexibiliteit en reactie-inhibitie kunnen beïnvloeden.
Op tijd starten met een taak
• Beginnen met een taak, ook wanneer je er geen zin in hebt
• Een routine ontwikkelen die je helpt een taak te beginnen
• Stoppen met uitstellen
• Een strategie gebruiken om gemotiveerd te blijven
Wat heb je nodig om te starten?
Heb je al je spullen op orde om te kunnen starten?
Kun je ook een doorstart maken wanneer je meerdere taken te doen hebt?
- Geconcentreerd blijven op je taak
• Gebeurtenissen herkennen die je kunnen afleiden
• Negeren of verwijderen van afleiding
• Je aandacht van deze taak naar een andere taak verplaatsen
• Weten wanneer je op een zijspoor zit of niet gefocust bent
Kun je je goed concentreren op je taak?
Kun je volhouden?
Ook wanneer je afgeleid wordt of de taak niet zo leuk vindt?
Wisselen tussen taken en activiteiten
• Kunnen improviseren en met de stroom meegaan
• Out of de box kunnen denken
• Een nieuwe aanpak verzinnen
• Aanpassen aan veranderingen in plannen en activiteiten
Ben je flexibel wanneer je opeens iets anders moet doen?
Kun je schakelen en bijsturen wanneer dat nodig is?
Kun je meerdere dingen tegelijk doen en ondertussen alles onder controle houden?
Doelen kunnen formuleren en deze binnen een gestelde tijd kunnen behalen
• De stappen kunnen volgen tot je doel bereikt is
• Niet opgeven
• Doorwerken ondanks uitdagingen en obstakels
• Een doel stellen voordat je aan een taak begint
• Taken helemaal en goed afmaken
Kun je blijven doorzetten tot je taak af is?
Kom je goed bij je eindbestemming?
Een plan bedenken om een doel te bereiken of een taak te voltooien
- Het gebruiken van stappen om je doel te bereiken
• Beslissen wat je als eerste wil doen
• Bedenken hoe je langetermijnopdrachten kan aanpakken
• Onderzoeken welke hulpmiddelen je nodig hebt om te slagen
• Als eerste focussen op de belangrijkste taken
• Activiteiten op een rij zetten
• Doelen stellen
Waar moet je heen?
Hoe doe je dat?
Wat zijn de stappen die je moet nemen?
Je spullen op orde houden
• Een systeem ontwikkelen dat je helpt materialen te sorteren
• Alle nodige informatie voor een taak klaar hebben liggen
• Een kalender gebruiken om data en belangrijke momenten te onthouden
• De dingen in logische volgorde zetten
Heb je de juiste spullen bij je?
Zijn ze op een handige manier ingedeeld en opgeruimd?
Heb je voldoende ruimte en heb je het overzicht?
Op orde stellen van wat als eerste af moet
• Je aan een schema houden
• Op tijd zijn
• Langetermijnprojecten aanpakken
• Inschatten hoeveel tijd je hebt
• Inschatten hoeveel tijd iets nodig heeft
• Binnen de tijdslimieten blijven
Hoeveel tijd heb je om bij je bestemming te komen?
Hoe lang doe je er over om van A naar B te komen?
Is er vertraging of juist niet?
- Informatie in het hoofd houden
• Opdrachten met meerdere stappen kunnen afmaken
• Onthouden van opdrachten en informatie
• Aantekeningen maken
• Begrijpen van mondelinge instructies
• Herinneren van belangrijke informatie tijdens het uitvoeren van je taak
• Oplossen van rekensommen met veel stappen
Welke route ga je?
Hoe onthoud je dat je op de goede weg bent en blijft?
Kun je ook meerdere stappen goed onthouden?
• Steeds naar je voortgang kijken terwijl je bezig bent
• Je werk controleren voor je het inlevert
• Naar de voortgang kijken nadat je iets hebt afgemaakt
• Bewust zijn van je eigen gedrag en voortgang
• Bewust zijn van je gevoelens
• Begrijpen wat er nodig is om succesvol te zijn
• Begrijpen hoe jouw gedrag en acties anderen beïnvloeden
Heb je overzicht over waar je mee bezig bent?
Zit je nog op de goede weg?
Moet je bijsturen?
Loopt alles nog volgens plan?
Praktische informatie
Praktische informatie
Voor kinderen van vanaf groep 8
- Een groep bestaat uit maximaal 6 tot 8 kinderen
- Een lessen duren 2 uur
- Eigen werkboek
- Ruimte voor vragen tussendoor via whatsapp
- Er zijn 6 lessen
- Ervaring met pony's is niet nodig.
- De kosten zijn 425,-
- incl. intakegesprek vooraf
- Werkboek
- Verslag tussendoor via een beveiligd systeem eventueel kan school/jeugdconsulent hier in meegenomen worden.
- Onbeperkt Whatsapp contact voor vragen tussendoor
Ouders aan het woord
Ouders aan het woord
Data en Locatie
Data en Locatie
Locatie: Tinte (Brielle)
- Training Executieve Functies voor tieners zaterdag 16 maart 2024 10:00-12:00
- Lesdag 2 zaterdag 23 maart 2024 10:00-12:00
- Lesdag 3 zaterdag 30 maart 2024 10:00-12:00
- Lesdag 4 zaterdag 6 april 2024 10:00-12:00
- Lesdag 5 zaterdag 13 april 2024 10:00-12:00
- Lesdag 6 zaterdag 20 april 2024 10:00-12:00
[MEC id="2345"]
Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen
Nee, zeker niet. Het is voor ieder kind een waardevolle training. Maar voor kinderen die echt last hebben van hun angsten kan het echt het verschil maken tussen het niet aangaan van dingen en het wel durven proberen.
Nee, absoluut niet. We werken met pony vanwege de directe feedback en oordeelloosheid. Pony's en paarden reageren zeer sensitief zijn en direct op het onbewuste gedrag, intenties en emoties. Ze spiegelen ze het gedrag. Hierdoor krijgen kinderen inzicht in hun eigen gedrag en de gevolgen hiervan.