Tips om om te gaan met de angsten van je kind

Durft je kind niet alleen te slapen of is het erg bang in het donker? Is hij/zij bang voor de dood of dat er iets erg gaat gebeuren?

 

Iedereen is wel eens bang. Angst voelen heeft namelijk een belangrijke functie: Het waarschuwt je dat er gevaar dreigt.

Als er gevaar dreigt is het maar goed dat iemand zich niet op zijn gemak voelt, onrustig is en reageert om het gevaar af te wenden.

 

Het wordt pas een probleem als de mate van angst niet meer in verhouding staat tot de aanleiding, of als de bangheid blijft als er helemaal geen gevaar meer is en het je gaat belemmeren in het dagelijks leven

 

Tijdens onze trainingen spreken we steeds meer ouders die zich zorgen maken om hun zoon/dochter omdat deze regelmatig angstig is. De angsten van de kinderen die we zie variëren van angst voor school, voor sociale situaties, verlatingsangst of angst voor dieren en faalangst.

 

Onderzoek wijst uit dat als het om angsten gaat en dan vooral bij kinderen bij wie de angst naar binnen slaat en niet naar buiten, dat deze pas zelf hulp zoeken als ze volwassen zijn. En dat is best wel jammer.

 

Juist door zo vroeg mogelijk hulp in te zetten kan er erger voorkomen worden en is er minder risico dat de angst invloed gaat hebben op de ontwikkeling van het kind.

 

Maar een gezonde dosis angst is een normaal onderdeel van de ontwikkeling en elke leeftijd heeft zijn eigen angst die daarbij horen. In het een overzicht zie je de angsten per leeftijd.

 

Deze angsten komen vaak voor op deze leeftijd en horen erbij. Dit is niet iets om je direct zorgen om te maken. Ze verdwijnen uiteindelijk ook weer naarmate de hersenen verder ontwikkelen.

 

Angst is een normaal onderdeel van de ontwikkeling en elke leeftijd heeft zijn eigen angst die daarbij horen.

4-8 jaar

  • De dood
  • Dieren
  • Bloed zien
  • Gefantaseerde figuren
  • Lichamelijk letsel
  • ‘s nachts alleen zijn/het donker
  • Afgewezen worden op school
  • Real life catastrofes
  • Niet aardig gevonden worden
  • Buitengesloten worden

9-12 jaar

  • Schaamte
  • Het niet goed doen op school
  • Betrapt worden op een leugen of ongewenst gedrag
  • Slachtoffer van lichamelijk letsel zijn
  • Ouders die ruzie maken of gaan scheiden
  • Ziek worden
  • Enge mensen
  • Anticipatie op nare gebeurtenissen
  • Mislukken op school, sport of vriendschappen
  • Er gek uitzien of gek gedrag vertonen
  • De dood

Twijfel je of je kind ‘gewoon’ angstig is of dat er meer aan de hand is?

  • Vindt je kind het moeilijk om tot rust te komen als hij/zij overstuur is?
  • Kan je kind zich moeilijk ontspannen?
  • Is je kind overmatig bezorgd?
  • Zie je dat je kind zich moeilijk kan concentreren op spelletjes en dicht bij jouw wil blijven?

 

Wanneer moet ik mij zorgen maken?

  • Heeft de angst invloed op de ontwikkeling van je kind? (Bijvoorbeeld niet willen spelen bij vriendjes, niet naar verjaardagpartijtjes willen, niet tot leren komen).
  • Past de angst niet meer bij de leeftijd? (Bijvoorbeeld een kind van 8 die sterke verlatingsangst heeft).
  • Duren de angsten al langer dan 6 maanden?
  • Heeft je kind er zelf veel last van en hier door minder zelfvertrouwen?

TIPS:
Wat je als ouder zelf kan doen om je kind te helpen

 

  • Wees een goed voorbeeld voor je kind in het omgaan met eigen angst.
  • Let op de dingen die je kind wel goed doet. En houd ook vol dat te blijven doen.
  • Wees trots op je kind. Laat dit duidelijk merken (door bijv. complimentjes te geven).
  • Spreek je vertrouwen in je kind ook naar je kind uit.
  • Stimuleer je kind om zelfstandig dingen te ondernemen (uiteraard wat past bij de leeftijd van het kind).
  • Bespreek de angst van je kind samen met je kind, zonder klaar te staan met oplossingen.
  • Stimuleer je kind om ook dingen te doen die hij/zij niet zo goed durft en normaal gesproken uit de weg gaat.
  • Ga dus niet te veel mee in de vermijding die je kind heeft.
  • Bedenk daarvoor tussenstappen. Leer je kind in kleine stapjes dingen te doen die het niet goed durft.
  • Wakker niet de angst aan (om je kind er bijvoorbeeld mee om te leren gaan), dat werkt averechts.
  • Stel je kind niet te veel gerust, je kind moet ook zelf ervaren dat het iets durft. Daardoor krijgt het zelfvertrouwen.
  • Denk samen na over beloningen die je kind krijgt als het weer een beetje meer om kan gaan met de angst. Zet vooral niet door bij paniek. Dan ga je je doel voorbij.

 


Extra hulp om je angsten te overwinnen en meer zelfvertrouwen op te bouwen.

Voor kinderen die moeite hebben om met hun gevoelens om te gaan of die negatief over zichzelf denken en piekeren of kinderen die gepest worden en niet zo weerbaar zijn.

 

Hebben we de speciale training HorsePower & Friends ontwikkelt. In deze training leren kinderen over gevoelens, lichaamsseintjes, ontspannen, helpende gedachten, supportteams en jezelf belonen.

 

Een fantastisch programma dat aan de slag gaat met zowel het lichaam als met gedachtes en gedrag. Zo gaan de kinderen hun angsten begrijpen en maken ze een stappenplan om met hun angst om te kunnen gaan.

We werken tijdens de training in kleine groepjes van maximaal 6 kinderen. We maken gebruiken van de kracht van de pony’s tijdens de opdrachten.

 

HorsePower Friends training is gebaseerd op een evidence based programma. Dat wil zeggen dat het wetenschappelijk bewezen is dat het programma:

  • Depressie bij basisschoolkinderen helpt verminderen.
  • Zelfregulatie van emoties verbeterd.
  • Positief denken versterkt.
  • Angsten de baas helpt worden.
  • Kinderen meer zelfvertrouwen geeft in hun rol binnen hun vriendenkring.

Dit programma is erkend door het Nederlands Jeugd Instituut en The World Health Organisation.

 

Ik zou graag meer willen weten.

Vraag gerust een gratis kennismakingsgesprek aan.
In dit telefonische gesprek bespreken we de wensen van het kind.

Scroll naar top
Vraag
1
Hallo, Heb je een vraag. Stel hem gerust
Hallo, Is alles duidelijk? Mocht je vragen hebben stel ze gerust.